Poznaliśmy finalistów konkursu "GIGA-odkrywcy"
wydarzenia13 maja w sali teatralno-widowiskowej Miejskiego Centrum Kultury odbyły się finałowe zmagania młodych odkrywców z klas V-VIII szkół podstawowych z Bełchatowa, uczestników konkursu GIGA - odkrywcy. To finał szczególny, ponieważ miał miejsce podczas uroczystych obchodów Jubileuszu 5-lecia działalności Ekspozycji PGE Giganty Mocy. Wzięło w nim udział dziesięć drużyn, które w prezentacjach lub pokazach przedstawiły zagadnienia z różnych dziedzin naukowych, zarówno przyrodniczych, jak i humanistycznych. Na zaprezentowanie widowni eksperymentu, wraz z własnoręcznie wykonanymi pomocami naukowymi, mieli dziesięć minut.
Wszystkie dziesięć finałowych drużyn składało się z uczniów Zespołu Szkolno - Przedszkolnego nr 9 w Bełchatowie. Opiekunem dziewięciu była Katarzyna Sadurska, jednej - Marlena Jędrzejczyk.
Jury miało nie lada orzech do zgryzienia. Niełatwo było wybrać autorów najkreatywniejszej, innowacyjnej i najciekawszej prezentacji przedstawiającej zagadnienie naukowe.
W jury zasiedli: wiceprezydent Łukasz Politański, wicedyrektor MCK Małgorzata Stanasiuk – Mordalska, prof. Piotr Czubla z Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego, dr Paweł Barczyński - kierownik działu dydaktycznego Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi oraz Adam Jarząbek, nauczyciel, długoletni dyrektor bełchatowskich szkół.
Honorowy patronat nad imprezą objęli: Prezydent Miasta Bełchatowa, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Marszałek Województwa Łódzkiego, a partnerami wydarzenia byli: Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi, Kapitan Nauka oraz Biuro Podróży LEXAN w Bełchatowie.
Prezentacje dziesięciu drużyn podzielono na trzy bloki. W przerwach ciekawe doświadczenia pokazywali Heweliusze Nauki Tomasz Ruszkowski i Paweł Jaskólski - popularyzatorzy nauki, edukatorzy i trenerzy a także, jak zdradzili w Bełchatowie - tajni agenci Secret Science Agency - Tajnej Agencji Naukowej. Pokazywali, jak rzeczy zwykłe mogą posłużyć do niezwykłych zadań.
Prezentacje drużyn zainteresowały młodą, żywo reagującą widownię. Katarzyna Stachowiak i Patrycja Wasilewska z klasy VII c zaprezentowały pokaz „Alkoholowa pułapka ludzkiego umysłu”; klasa VIII b – Maja Natkańska i Aleksandra Nitecka zaprezentowały „Mózg genialną maszynę”; Anna Kawa i Oliwier Buda z klasy VIII a ,,Złudzenie optyczne, czyli jak ,,oszukać’’ swój mózg’’.
W kolejnym bloku tematycznym Maciej Walczak, Kacper Wachecki i Miłosz Siudy z klasy VIII c przekonywali z powodzeniem że ,,Próchnica zębów to cichy zabójca’’. Teraz każdy z widzów będzie dbał o zęby, bo wie, że nawet zawał serca to wina próchnicy; Joanna Zwierzyńska, Jakub Chwałowski i Kacper Adamczyk z klasy VIII c przekonywali w pokazie, że trzeba dbać o kości, bo - Osteoporoza, to cichy złodziej kości. Ważną częścią ich prezentacji był wywiad z panią cierpiącą na osteoporozę. Sandra Szelka, Kinga Wojtasiak, uczennice klasa V c – przedstawiły przebieg bitwy pod Grunwaldem. Wiceprezydent, historyk Łukasz Politański zwrócił uwagę, że zwykle w czasie prezentacji bitew używa się makiet poziomych. Dziewczyny pokazały pionowe i zostały za to pochwalone.
Najwięcej emocji na widowni wzbudził pokaz Barbary Boruty i Natana Giełażysa, uczniów klasy VIII b. Na prezentację przynieśli bowiem terrarium z pająkami i temat „Fascynujący świat ptaszników”. Mówili o tym z wielkim znawstwem i przejęciem. Okazało się też, że Basia cierpiała na arachnofobię. Bała się pająków tak bardzo, że postanowiła poznać je i polubić. Rodzice kupili jej terrarium zamieszkałe przez imponujące pająki. Widzowie mogli je zobaczyć z bliska. Kamila Kusiaka i Bartosza Wodzińskiego z klasy VII a interesuje zaś „Ferrofluid – niezwykła, intrygująca, inteligentna ciecz”. Odpowiedzieli na dociekliwe pytania Adama Jarząbka. Wiedzieli, że ferrofluid uzyskuje się bardzo długo, znali jego zastosowania.
Wiktoria Robak, Maja Skrzydłowska i Julia Topolska z klasy VII b za pomocą własnoręcznie, oczywiście, wykonanego modelu przekonywały, że „W przyrodzie woda nie ginie – krąży i wraca”. Eryk Świątek i Oliwie Jon z klasy VIII c na modelu pokazali „Chemiczną erupcję wulkanu”.
**
Komisja konkursowa przyjrzała się dokładnie zapisom regulaminu konkursu i oceniła pokazy dokonane przez uczestników.
I miejsce przyznała klasie VIII a z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 9 za pokaz ,,Złudzenia optyczne''. Drużyna w składzie: Anna Kawa i Oliwier Buda uzyskała 118 pkt.
II miejsce zajęła klasa VIII c z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 9 za pokaz ,,Osteoporoza czyli cichy złodziej kości''. Drużyna w składzie: Joanna Zwierzyńska, Jakub Chwałowski i Kacper Adamczyk uzyskała 117 pkt.
III miejsce przypadło klasie VII c z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 9 za pokaz ,,Alkoholowa pułapka ludzkiego umysłu.'' Drużyna w składzie: Katarzyna Stachowiak i Patrycja Wasilewska uzyskała 112 pkt.
Jak się kształci pasjonatów
Matką sukcesu uczniów Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr 9 jest Katarzyna Sadurska, absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, nauczycielka biologii i chemii. Jak zaraziła pasją do nauk przyrodniczych swoich uczniów? Okazuje się, że Katarzyna Sadurska prowadzi z wielkim powodzeniem w ramach zajęć pozalekcyjnych koło biologiczno - chemiczne. – Staram się zachęcać i motywować swoich uczniów właśnie za pomocą doświadczeń i eksperymentów, które wspólnie nimi przeprowadzam. Zarażam ich wiedzą wykraczająca poza podstawy programowe. Uczniowie bardzo angażują się w te zajęcia. Niestety nie zawsze są możliwości. Mają 7-8 godzin lekcji dziennie. Mimo to znajdują czas. Wielu z nich chce potem pogłębiać wiedzę najpierw w klasach licealnych o profilu biologiczno – chemicznym, a potem na studiach – mówi nauczycielka. Szczególnie ci uczniowie są zaangażowani w dodatkowe zajęcia, wykonywanie eksperymentów, doświadczeń i testów, które rozszerzają wiedzę z tych przedmiotów. Bardzo ich zainteresował konkurs GIGA – odkrywcy.
Co ją zafascynowało w naukach przyrodniczych? – Od dziecka mieszkam na wsi. Zawsze interesował mnie otaczający świat. Świat, w którym ciągle jest coś do odkrycia. Odkrywanie to kwintesencja nauk przyrodniczych, którą staram się zarażać uczniów. Jeśli sami coś odkryją, łatwiej zrozumieją i zapamiętają. Wtedy mają ochotę pogłębiać wiedzę – podkreśla Katarzyna Sadurska.
Kilkakrotnie była wraz z uczniami w Centrum Nauki Kopernik. Uważa, że PGE Giganty Mocy pełnią podobną rolę w naszym regionie. Uczniowie mają możliwość wykazania się swoimi umiejętnościami, pokazania tego, czego nauczyli się w szkole szerszej publiczności. Bo nauka jest fascynująca.
A.Staniaszek
Partnerzy konkurusu: